ضایعات جوجه کشی، جایگزینی برای سویا

ضایعات جوجه کشی
ضایعات جوجه کشی، جایگزینی برای سویا

یکی از مهم ترین مواردی که در تغذیه و تهیه ی جیره های غذایی طیور باید در نظر گرفته شود منبع پروتئینی جیره است. کنجاله سویا عمده ترین منبع پروتئینی جیره ی طیور در ایران و اکثر نقاط دنیا می باشد. با توجه به گرانی کنجاله سویا و عدم ثبات این محصول در چند سال اخیر در کشور، معرفی جایگزین های مناسب به جای کنجاله سویا یک امر ضروری به نظر می رسد تا اتکا به کنجاله سویا را در جیره کاهش داد.

 ضایعات جوجه کشی

ضایعات و باقیمانده موسسات جوجه کشی از جمله فرآورده هائی هستند که پس از دوران تفریخ در جوجه کشی ها باقی مانده و این ضایعات منبع غنی از پروتئین، انرژی، چربی و کلسیم می باشد. این ضایعات شامل مخلوطی از جوجه های مرده، تخم مرغ های نابارور و پوسته تخم مرغ های هچ شده می باشد. پودر ضایعات جوجه یک منبع خوبی از پروتئین است که می تواند بصورت بخشی از جیره جایگزین کنجاله سویا در غذای طیور مورد استفاده قرار گیرد. ضایعات جوجه کشی با توجه به پتانسیل بالایی که دارند میتواند 2/5 تا 10 درصد در جیره های غذایی طیور مورد استفاده قرار گرفته و غذای مناسبی برای طیور و آیزیان به شمار می آید.

ضایعات موسسات جوجه کشی در مقایسه با کنجاله سویا و پودر ماهی از مقدار پروتئین مناسبی برخوردار می باشد به طوریکه پروتئین ضایعات دارای ارزش بیولوژیکی و قابلیت هضم بالایی است. ضایعات جوجه کشی را می توان تا 15 درصد در جیره مرغان تخم گذار به جای کنجاله سویا بدون تاثیر در عملکرد اضافه نمود. استفاده از  2/5 درصد ضایعات جوجه کشی در جوجه های گوشتی مناسب می باشد. بطور کلی استفاده از جایگزین های جیره می تواند در ارزانتر کردن جیره در هنگام نوسان قیمت کمک بسیار زیادی به تولید کننده نماید.

گروه علمی شرکت برسا – بهین رشد ساز آرین
در صورت هرگونه سوال با ما در تماس باشید.

لینک کانال شرکت برسا: https://telegram.me/bersaqom

اولین دیدگاه را بنویسید

مطالب مرتبط