مروری بر عوامل کاهش تولید تخم مرغ

تخم مرغ مرغ تخمگذار
مروری بر عوامل کاهش تولید تخم مرغ

عوامل مهم در قطع تخمگذاری:

قطع روند تخمگذاری در مرغان تخمگذار دلایل متعددی دارد. تغییرات هورمونی تحت تاثیر محرک های داخلی و خارجی بدن منجر به تغییر شرایط حاکم بر اندام های تخمگذاری می شود که این تغییرات منجر به کاهش یا توقف روند تخم گذاری می شود. از جمله عوامل مهمی که بر روی روند تخمگذاری موثر است می توان از کاهش طول روز، بیماری، کرچی، تغذیه ی نامناسب و استرس را نام برد.

کاهش طول روز:
طول روز از 16 ساعت در اوایل تابستان به مرور به 8 ساعت در اوایل زمستان می رسد. این تغییر در طول روز باعث تولک رفتن و قطع روند تخمگذاری می شود. برای جلوگیری از ایجاد چنین شرایطی به نوردهی مصنوعی احتیاج است. برای حفظ تولید، طول روز باید به بیش از 12 ساعت برسد و میزان این نوردهی هم ثابت بماند.

سن:
با افزایش سن در مرغان تخمگذار شاهد کم شدن میزان تولید و غیراقتصادی شدن فرآیند پرورش و تولید برای مرغدار می شود. تولک بردن یکی از راهکارهای برگرداندن تولید به شرایط مطلوب است که انجام این فرآیند بصورت مکرر و طولانی منجر به بروز مشکلات فیزیکی تخمدان و اویداکت می شود. بهترین راه برای حفظ تولید و اقتصادی کردن فرآیند تولید حذف گله های با سن بالا و جایگزینی آن با مرغان جوان است.

تولک:
تولک یک فرآیند فیزیولوژیکی طبیعی بدن می باشد که تحت تاثیر تغییرات نوری بروز می نماید. در این فرایند اندامهای بدن مرغ از جمله اویداکت بازسازی می شود. در این فرآیند مرغ بیشتر انرژی خود را صرف رشد پرها کرده و مقدار کمی از انرژی دریافتی صرف تولید تخم مرغ می شود. عمل تولک در دوران روزهای بلند منجر به ناقص ماندن این فرایند می شود که در نتیجه مرغ نمی تواند به تولید ایده آل خود برگردد. برای رفع این مشکل بهتر است در دومین زمستان عمل تولک بری انجام شود که پس از 6 هفته خاموشی و قرار دادن در شرایط طول روز بلند مجددا مرغ ها را به تولید برمیگردانیم.

سلامتی گله:
وجود بیماری و بروز آنها در گله از مشکلات مجود در زمان پرورش می باشد. در مرغان تخمگذار کاهش میزان تولید تخم مرغ از اولین نشانه های بروز بیماری است. عدم فعالیت، بی حالی، کسل بودن و … از دیگر نشانه های بروز بیماری می باشد.

تغذیه ی نامناسب:
جیره غذایی مناسب نقش مهمی در حفظ حداکثر تولید دارد. جیره غذایی بر حسب احتیاجاتشان بالانس و تهیه می شود. برای رسیدن به تولید حداکثر، مصرف غذا باید بصورت اختیاری باشد و همچنین منابع کلسیمی نیز بصورت کافی در اختیار مرغ قرار داده شود. استفاده از جیره های نامناسب و یا افزودن مواد دارای قابلیت هضم پائین منجر به کاهش تولید در گله می شود.

استرس:
قطع تولید تخم و فرآیند تخمگذاری یکی از پاسخ های مرغ به استرس های محیطی است. تنش گرمایی، ایجاد سر و صدای زیاد، قطع خوراک و آب استرس هایی است که بر روند تولید تخم به شدت تاثیر گذار است.

در نهایت لازم به ذکر است که نگهداری طیور در شرایط مناسب بهداشتی و مدیریت مناسب گله موجب افزایش تولید تخم مرغ شده و تولید تخم مرغ های با کیفیت بالا می شود که این امر منجر به اقتصادی تر شدن تولید می شود.

گروه علمی شرکت برسا – بهین رشد ساز آرین
در صورت هرگونه سوال با ما در تماس باشید.

لینک کانال شرکت برسا: https://telegram.me/bersaqom

اولین دیدگاه را بنویسید

مطالب مرتبط